Streetschool - Reisverslag uit Kerobokan, Indonesië van Lieke Son - WaarBenJij.nu Streetschool - Reisverslag uit Kerobokan, Indonesië van Lieke Son - WaarBenJij.nu

Streetschool

Door: Lieke van Son

Blijf op de hoogte en volg Lieke

01 Juni 2017 | Indonesië, Kerobokan

Jeetje wat een ervaring.
Eerste keer streetschool zit erop.
Toen we aankwamen en we de luifels openden zag ik een kamer van 2 bij 2. Een kamer van 2 bij 2 met een paar tafels erin. Er zat nog een deur in de kamer, maar als je die opende kwam je weer op straat uit. De kinderen stroomde langzaamaan binnen en het was tijd om te beginnen. De eerste keer in het weeshuis zonder leraar gewoon Fenne en ik die gelijk al verantwoordelijk waren. Later kwam er nog een andere man binnenlopen, een man die er zo te zien al vaker was geweest genaamd Chris. We begonnen de les met hoofd schouders knie en teen en gingen hierna de lichaamsdelen aanleren. We sloten dit onderdeel af met een simpel aanraak spel: raak je benen aan, raak je neus aan, raak je elleboog aan. Niet iedereen deed mee, maar ik denk ook niet dat alle kinderen ons begrepen.
Hierna gingen we bewegingen aanleren en vervolgens ook uitvoeren. Vervolgens wilde stelde ik me voor en wilde ik dat de kinderen zichzelf ook zouden presenteren. Echter bleef dit bij 2 kinderen, de andere kinderen durfde allemaal niet de aandacht op zich te hebben. Ik ben maar naar de kinderen toegegaan en heb gevraagd of ze elkaar dan konden voorstellen, dit konden ze wel.
We eindigden de les met het spelletje hangman. Ik denk dat er maar 2 meededen aan het begin, later kropen er steeds meer kinderen bij en kregen we toch wel de aandacht met het spel. Een kind mocht tussen ons in komen en een van de woorden kiezen die we vandaag geleerd hadden, de andere kinderen mochten vervolgens de letters gaan raden. Het was een chaotische les, maar al bij al eindigde het toch met nogal wat aandacht. Toen de dag was afgelopen gingen we het eten uitdelen. Ineens kwamen er ook kinderen van straat die we nog niet gezien hadden erbij, helaas hadden we niet genoeg voor iedereen.. schijnbaar was het vandaag een hele drukke dag, normaal komen er niet zoveel kinderen. Voordat de kinderen naar huis gingen had een kind nog een woord die wij mochten raden. Suprise suprise het woord was fuck...
Toen de kinderen naar huis gingen stelde Chris voor of we wilden zien waar de kinderen leven. Dat wilden we wel!
We reden mee en kwamen in een krakkemikkig sport dorpje aan. Kamers wederom van 2 bij 2 met maar liefst 1 bed! En hier sliep dan een heel gezin van ongeveer 6/7!! Enorm heftig!!
We liepen door het dorpje en de man bestelde ranja voor ons. We kregen ranja in een plastic zakje met ijsklontjes en suiker.
Onderweg kwamen we steeds meer kinderen tegen, er kwam een kind naar me toe met haar handje omhoog en vragende oogjes: "small money?" Daar werd ik toch wel even stil van.
Ook zagen we families armbandjes maken, Chris vertelde dat de hele familie deze armbandjes maakt en vervolgens de kinderen naar het strand worden gestuurd om deze te verkopen.
Overal waren we liepen waren kippen, Chris vertelde ons dat ze hier doen aan hanengevechten. Hij liet ons de "arena" zien waar het iedere dag van 2 tot half 5 te doen is. Wel 10 hanengevechten per dag. De winnaar mag de dode haan meenemen als eten. Onderling leggen alle toeschouwers biedingen af op een haan. Wanneer die dan gewonnen hebben gooien ze het geld naar elkaar toe. Enorm gek idee. Het schijnt ook dat kinderen meedoen aan de biedingen, en er is no mercy als een kind verliest moet hij ook gewoon betalen. Chris ging poolen met de kinderen, maar voor ons was het helaas tijd om te gaan want we werden opgehaald. Enorm blij dat ik dit heb mogen meemaken, toch weer even slikken en wat hebben wij in Nederland het toch goed!